پنج شنبه، 14 تیر 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » نمایش "باغ زرشک" راوی زیست شایسته درون شهر، خانه و کارخانه های اصفهان 

نمایش "باغ زرشک" راوی زیست شایسته درون شهر، خانه و کارخانه های اصفهان 

کد خبر: 10873

نمایش در حال اجرای " باغ زرشک " نمونه‌ دیگری از ابتکار محمد رضا رهبری است در طرح و ارزش دادن به فرهنگ، تاریخ و زندگی اجتماعی یک مقطع تاریخی مشخص اصفهان . 

رخدادشهر:حسین پورنادری_تبریک می‌گویم که با تمام محدودیت های موجود صحنه، توانسته‌اید از امکان موجود نیز بهره ببرید و موضوعات تاریخی اوایل قرن چهاردهم شهر اصفهان را با نمادها و استعاره های خاص نمایشی عرضه کنید.

در آغاز و همسرایی ترانه نوستالژیک "گل مریم "زنگ خاطره های چهارباغ و باغ‌های گل و میوه‌اش در خاطرم زنده شد.

از باغ زرشک که تا اوایل قاجار هنوز دارای رونق و درخور ستایش جهانگردان بود در عصر نمایش شما فقط عکس های زیبایی به یادگار مانده است.

خسروخان گرجی نهرهای قدیمی و حوض ها و باغچه های محو شده و مسیر آبرسانی باغات را احیا کرده بود و ترانه گل مچین، گل مچین، از سردر باغ را شهروندان آن زمان شنیدند و گل‌های جلوی باغ را نچیدند یا به روایت نمایش برای عاشقان پرپر نکردند.
کمی بعد متوجه از دست دادن دست کارگری از کارخانه شدم و نمایش سمبلیک که صدای سوت کارخانه ها چگونه در روان آنها رخنه کرده.

یاد بچگی‌ام افتادم که یکی از بستگانم هنگام کار در کارخانه از ماکویی که در رفته و در شقیقه‌اش فرو رفته بود جان سپرده بود. مقایسه کنیم دو فضای بالا را در باغ های چهارباغ.
کرار معنی دار کلمات شهر، شهربان(شهرداری)، و شهربانو را شماره نکردم که همگی مترادف زیبایی، فرهنگ و تاریخ ایران و اصفهان است، ولی با ذکر این نام ها آرامشی در قلب پیرزن قصه شما به‌وجود می‌آورد.

نقش عکاس و عکس و به‌خصوص بازیگران که گاه گاه تبدیل به عکس می شدند، روایت‌های برآمده از عکس های تاریخی موجود را مهم، مستند و خاطره انگیز می‌کرد و موجب ارتباط تخیل و خاطره با واقعیت.

رها کردن نامه از «اشکوب بالا»، صحنه ای که بصورت طبیعی و فوق‌العاده زیبا و پر معنا می‌نمود . صحنه دراماتیک فاش شدن یک راز را به‌وجود آورد. و «مریم» استعاره‌ای که در پایان نمایش به سرنوشت شهر اشاره می کرد، با زبان شاعرانه، عاشقانه و حسرت انگیز.

مرمتگران ما فضای کالبدی تاریخی مردم ما را بازآفرینی می کنند. نمایش های شما ورای احیای خشت و آجر و گچ، زیست شایسته درون شهر و خانه و «کارخانه» های گذشته ما را.

انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید